woensdag, juni 24, 2009

Shirtjesoorlog

champions-league-final-barcelona-manchester-u_2311113
Het sportmerk Nike, wereldwijd marktleider op het gebied van sportproducten, zal in haar handen geknepen hebben met het affiche van de afgelopen Champions League-finale. Twee teams die met de bekende swoosh op de borst liepen, namen het tegen elkaar op in de meest prestigieuze clubwedstrijd ter wereld. Voor Nike was dit een reden om twee nieuwe presentatiejasjes te ontwerpen, die doorgingen op de moderne retrolook dat het merk sinds het WK van 2006 geïntroduceerd heeft. Het betrof twee jasjes met een subtiele, dunne V-streep op het torso.

FBL-WC2010-CONFED-USA-ITA-MATCH4

Tijdens de Confederations Cup in Zuid-Afrika was het de beurt aan Puma om haar nieuwe tenue voor Italië te onthullen. Ook hier betrof het een retrotenue, waarbij de azuurblauwe kleur van de nationale ploeg tijdelijk vervangen is door een meer turkooisachtig blauw. Ik ben in ieder geval vol lof over dit nieuwe tenue, want het vorige was een ploeg als Italië onwaardig. Tevens lijkt Puma ervan overtuigd dat de shirts zoals die ontworpen waren voor het WK 2006 de spelers alleen maar meer liet zweten dan eigenlijk de bedoeling was. Dubbel hoera dus.

real-madrid-shirt-2009-20100427uitshirt2009-2010

Adidas heeft op haar beurt een aantal nieuwe concepten gemaakt voor haar clubtenues. Zo is er het gruwelijk lelijke shirt van Chelsea en Rusland, dat gebaseerd is op een wielertenue, en het redelijk eenvoudige shirt van Ajax (uit) en Real Madrid, met de hoog sluitende kraag. Het ene design is wat succesvoller dan het andere natuurlijk. Weer flikt de Duitse firma het met de shirts van Olympique Marseille, die voor het opeenvolgende jaar het ultieme uithangbord zijn voor de designafdeling van het sportmerk.

Ik heb mijn zinnen gezet op het thuistenue van Internazionale. Weet u al wat u in huis haalt voor komend seizoen?

Geen opmerkingen: