woensdag, november 28, 2007

Strike out!

1040, de middelbareschoolpubertjes komen in opstand. Ze vinden dat ze te lang op school moeten blijven en dat ze recht hebben op vrije tijd. Nu is het zo dat ze een bepaald aantal uren op school door moeten brengen, ook al hebben ze geen les en hun huiswerk al af. What else is new?

Het is een gegeven dat de gegeven lessen op de middelbare school vaak erg te wensen over laten. Dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo. Ik herinner me nog vreselijke uren van Jan Pieterse, die hele bladzijden aan het opdreunen was, terwijl we ze in de tussentijd al 5/6 keer gelezen konden hebben en aan ons huiswerk zouden kunnen beginnen. Of de Engels-lessen van Jeanine Zondag, waarin er de eerste 5 tot 10 minuten flink wat afgelachen werd, om vervolgens de hele les in de mediatheek te hangen en boekenkastraces te doen.

En nu komen de kindjes in opstand, want ze moeten opeens meer naar school. Ze hebben zelf om kwaliteitsverbetering gevraagd, dat wordt dan gegeven, en nu zou het opeens teveel werkdruk voor de arme schoolleerling leveren.

Een oplossing ligt wellicht in het bovenstaande probleem. Als de efficiëntie van de lessen omhoog gaat, dus dat de leerlingen meer leren en opgaven moeten maken dan dat ze nu doen, dan kunnen die uren vanzelf een keer omlaag, omdat men zichtbaar kwaliteitsverbetering heeft. Dit kan terugkomen in cijfers, plezier op school, een minder lamme werkinstelling enzovoorts.

“Nee”, zegt het LAKS. De uren moeten omlaag, want ze zijn veel te veel op school. Het is onmenselijk om de arme middelbare scholieren van vandaag de dag nog langer in de leerfabrieken van Plasterk opgesloten te houden. Ze hebben immers ook nog sociale levens, dus moeten de uren omlaag. Dat de kwaliteit van de opleidingen zal verminderen is een haast logisch gevolg, want in de lessen die overblijven mag niet meer gewerkt worden om het verlies aan uren te compenseren. Stel je eens voor dat de werkdruk toeneemt en dat een leerling geacht wordt om daadwerkelijk thuis, in z’n eigen tijd, iets aan school te doen?! Onmenselijk en dus ongewenst.

Maar goed, voor zover de achterliggende gedachte. Vrijheid van meningsuiting, dus iedereen mag z’n eigen mening hebben en ook uiten. Maar hoe denkt Neerlands brave, schoolgaande jeugd nu deze boodschap uit te gaan dragen? Juist, door te gaan rellen, want dat hebben ze wel al van de tv geleerd. Hoe meer je zeurt en hoe meer overlast je veroorzaakt, hoe groter de kans dat er daadwerkelijk iemand luistert. Jut de hele school een beetje op en je hebt in no-time een baldadige meute op de been waar de gemiddelde voetbalhooligan zich niet voor zou schamen.

Wat mij nu bijblijft van deze stakingen is het grote aantal leerlingen dat meedoet. Weet iedereen überhaupt wel waar het over gaat? Ja, 1040! Wat houdt het in? Uhhh.. Een ander gegeven is de hoge mate van pesterijen/vernielingen die met deze stakingen gepaard gaan. Eieren gooien is tot daar aan toe, leuk voor een examenstunt, maar naar willekeurige omstanders gaan gooien, dat is not done. De politie uitdagen, hartstikke stoer. Stuur de ME er eens op af, kijken of ze dan nog zo piepen. Dat mag dan weer niet, want het zijn pas kinderen. Kinderen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen, en er mag vooral niet geslagen worden. Zullen we het dan maar een corrigerende tik noemen? Zo eentje die je vroeger van je ouders kreeg, omdat je weer eens stout was geweest.

Geen opmerkingen: