woensdag, september 20, 2006

De basis van de marketing

In het kader van informeren, hier een stukje marketinguitleg dat ik voor school heb moeten doen. Misschien staan er interessante dingen voor jullie in, misschien is het reut. Zeg het maar...


Zonder veters



BODEGRAVEN - Drie jaar is er aan gewerkt, de ultieme voetbalschoen.

Jaren van laboratoriumonderzoek, materiaalproeven en praktijktests.

Na een tiental afgekeurde prototypes kan Jan-Willem Bakker, directeur van Lotto Nederland, eindelijk de nieuwe schoen laten zien. Vol trots praat hij over zijn 'kindje'. Het is dan ook niet zomaar een schoen. Een schoen zonder veters, een grote wens van profvoetballers. Bakker: ,,Uit onderzoek bleek dat voetballers veel waarde hechten aan de pasvorm, ze willen een schoen die zit als een pantoffel.'' Volgens Bakker benadert de Lotto Zhero Gravity qua pasvorm, gewicht, comfort en stabiliteit de perfectie. ,,De ontwerpers van de andere topmerken zullen zich nu wel achter hun oren krabben. Iedereen komt met een nieuwe lijn voor het WK, maar wij zijn de enige met een echt vernieuwde schoen.''

Bakker praat met liefde over Lotto, het merk dat nog niet zo lang geleden bijna failliet was. Waar begin jaren 90 de Lotto-schoen de nodige voetbalvelden kleurde, was de schoen bijna tien jaar later compleet verdwenen. Een faillissement zette de productie op een laag pitje, maar na een overname van het concern werkte het Italiaanse bedrijf zich de laatste jaren langzaam terug naar de top. Adidas en Nike inhalen, zal op korte termijn niet lukken volgens Bakker. Maar dat is dan ook niet het doel. ,,Wij hechten veel meer waarde aan functionaliteit, kwaliteit en een vleugje Italiaans design'', vertelt Bakker. ,,De Zhero Gravity is daar een mooi voorbeeld van. Een schoen met functionele innovaties. Niet alleen leuk voor op de plank in de sportwinkels, maar ook geschikt voor de professionele markt. Wij hebben uitgezocht wat de spelers nou zelf belangrijk vinden aan een schoen. Stabiliteit, conform, pasvorm en gewicht.''

Tien prototypes werden afgekeurd voordat de Gravity een feit was. Met de kleurencombinatie van zilver en goud, de gladde veterloze bovenkant en de combinatie van schroefnoppen en vaste noppen is de nieuwste Lotto-schoen absoluut een blikvanger. Bakker: ,,De tijd van zwarte voetbalschoenen lijkt definitief voorbij, zo realistisch moet je wel zijn. De mensen willen nu kleur, dat kan over tien jaar weer compleet veranderen.''

Dat de schoen gemaakt is van duurzaam materiaal, mag geen verrassing heten. De bovenkant is van microfibre en de zool is gemaakt van pebax, materialen die moeten zorgen voor stabiliteit. Vooral de robuustheid van de hielkap is opvallend. Bakker: ,,Te vaak wordt er nog gedacht dat alleen de zool zorgt voor de stabiliteit van de voeten, maar uiteindelijk komt veel kracht juist op de hiel. Daarom verwerken wij de zool altijd in een stevige en omsluitende hielkap.''

De schoen is niet de lichtste voetbalschoen ooit, maar voor die titel ging Lotto dan ook niet. ,,Dat was ons streven niet, wij wilden een stukje kwaliteit afleveren'', vertelt Bakker.

Eind februari zal de Gravity voor het eerst op de velden te zien zijn, dan is het nog even wachten voordat de schoen in de winkels ligt. ,,Eind mei gaat de schoen Europees in de verkoop en het WK wordt het podium om de schoen te presenteren.'' De prijs van €190,- is aan de forse kant, maar daar krijg je volgens Lotto wel een compleet product voor. Drie setjes schroefnoppen in verschillende lengtes, twee setjes zolen in verschillende maten, een noppensleutel en een schoenlepel. Bakker:,,Je moet er niet zomaar uit kunnen glippen, dus kom je er ook niet al te makkelijk in.''

Over gebrek aan interesse denkt Bakker zich niet druk te hoeven maken. ,,Iedereen heeft zo iets van 'dat kan niet'. Daarom trekt de schoen enorm veel aandacht’', aldus de directeur.

Op het WK zullen niet alleen de spelers van Oekraïne en Servië & Montenegro, waarvan Lotto shirtsponsor is, de Zhero Gravity dragen. Bakker: ,,Ik denk dat op dit toernooi zo’n twintig procent van de spelers Lotto zal dragen.''

De absolute top is vergeven, maar Bakker is met Andrei Shevchenko en Luca Toni heel gelukkig. ,,Het zijn twee perfecte uithangborden.'' In de selectie van het Nederlands elftal zullen in elk geval twee spelers op het WK de Gravity dragen: Giovanni van Bronckhorst en Henk Timmer.

Marketing:

Dit product bevindt zich in de introductiefase (het is deze zomer geintroduceerd), wat betekent dat het een manier moet vinden om de aandacht te zoeken. Daarom zullen ze het moeten hebben van innovators en early-adapters. De innovators zullen, omdat het voetbalschoenen zijn, bekende voetballers worden als Luca Toni en Giovanni van Bronckhorst.

Er zal veel media-aandacht zijn voor deze voetbalschoen, omdat het namelijk de eerste is zonder veters. Lotto, dat qua naam toch achter staat op bekendere merken als Nike en Adidas, zal door deze schoen aangemerkt worden als toonaangevend, vooruitstrevend. Het imago wordt verbeterd en zo kan de verkoop van Lotto-voetbalschoenen gestimuleerd worden.

De schoenen waar het hier om gaat, heten Zhero Gravity. Dit betreft een opgepoetste variant van de eerder uitgebrachte Zhero, met nieuwe facetten, dus krijgt Lotto hier een verticale lijnextensie (geen nieuw product aan het assortiment toegevoegd, maar wel een nieuwe variant van een bestaand product). Aangezien het om eenzelfde product gaat (een voetbalschoen) is hier sprake van line-filling.


Geen opmerkingen: